#InterviurileBGW: Ioana Mârzac-Sigarteu, Samsung România: “Sunt o jucătoare care nu își dorește neapărat victoria. Îmi place mai mult drumul, nu destinația.”
Ioana Mârzac-Sigarteu, Corporate Communication Manager la Samsung România, coordonează de 5 ani acțiunile de comunicare ale companiei și de 12 ani joacă, cu aceeași pasiune, World of Warcraft.
Cum ai descoperit jocurile video? Ai avut un moment revelator când ai început să te joci?
Dintotdeauna mi-au plăcut jocurile. De la board games și jocuri clasice pe care le-am jucat toți în anii copilăriei până la jocurile video. Sunt genul de jucătoare care nu își dorește neapărat victoria. Îmi place mai mult drumul, nu destinația.
Așa că nu pot spune de unde a început pasiunea pentru jocurile video, cred că a fost o extensie normală iar acestea au venit după ce experimentasem toate jocurile posibile. Bunica mea îmi spunea “umplutură de cabaret” pentru că nu refuzam nicio oportunitate de a mă juca.
Ai un joc care a rămas cu tine de-a lungul anilor?
Primul joc care m-a prins și cu care am o relație de lungă durată este World of Warcraft, pe care îl joc de mai bine de 12 ani. Este jocul meu video preferat și cel de care sunt cea mai apropiată. Nu mă mai joc zilnic, dar săptămânal reușesc să introduc câteva ore de WOW în program. Îmi place partea de leveling, de quests, de achievements. Aștept cu nerăbdare data de 27 octombrie, atunci când se lansează Shadowlands, mi-am facut pre-order-ul în februarie si evident că îmi voi lua liber ca să mă bucur de joc. Este un moment de sărbătoare.
Modul cum mă joc s-a schimbat în ultimii ani. Dacă înainte mergeam în raid-uri, legam prietenii și interacționam mai mult în ghildele din platfomă, în ultimul timp mă joc mai mult ca să mă relaxez, să explorez lumea, I am a lone wolf.
Reacționez foarte bine la partea de gamificare. Și în general, fie că vorbim de jocuri mobile, casual, fie de cele mai complexe, mă prinde și plătesc ca să obțin acel item care mă ajută să trec mai departe. Deși recunosc mecanismele, pur și simplu mă las purtată de poveste și atmosferă.
Crezi că jocurile video în general, World of Warcraft în special, te-au ajutat profesional și în viață?
Cu siguranță da, mecanicile unui joc si mecanicile de gamificare le-am folosit deseori în munca de marketing. Jocurile mă ajută să cunosc industria de gaming și să înțeleg profilul de gamer, care face parte din audiența Samsung. Și înainte, când lucram într-o companie de IT, pasiunea aceasta mă ajuta să relaționez cu colegii, era un real icebreaker.
Ai amintiri legate de internet café-uri? Era și pentru tine a doua casă așa cum era pentru foarte mulți tineri care voiau să relaționeze online?
Eram abonată la Internet cafe-uri căci acasă era complicat, costa destul de mult să ai acces la Internet și să stai cât îți dorești. Mă duceam mai degrabă ca să intru pe diferite forumuri internaționale unde discutam despre formații obscure la noi, dar despre care puteam împărtăși noutăți și impresii cu fani din alte țări. Ca mulți tineri din acea perioadă, și eu aveam un nickname adecvat vremurilor – evilangel.
Acum timpul nostru este foarte limitat, nu ne mai putem bucura de jocuri atât de multe ore așa cum o făceam pe vremuri. Când găsești timp să te joci?
În principiu seara de la 9 la 10, am oră doar a mea, și în weekend-uri, atunci când nu plec din oraș. Mi-am luat un laptop de gaming la începutul anului, pentru că fostul laptop nu făcea față la The Witcher 3. Noroc că nu am avut nevoie de el și pentru job, pentru că am realizat târziu că nu are webcam, așa că nu l-am putut folosi în numeroasele meet-uri online din perioada lockdown-ului. Fiind perioada de stay at home, am putut să mă joc mai mult ca în alte perioade. Am tăiat de pe listă ieșirile în oraș sau participarea la evenimente așa că pandemia mi-a dat ocazia să reintru în lumea jocurilor. Am terminat Witcher 3 de două ori, atît de mult m-a captivat lumea și poveștile, nu atât combat-urile. Jocul este îndeajuns de frumos ca să te țină conectat la acea lume și te lasă să o explorezi fără limite.
Cu cine te jucai când erai mic? Au rezistat prieteniile din gaming până astăzi?
Un fost coleg de la primul job de care și astăzi mă leagă o prietenie foarte strânsă, desi el locuiește în Cluj. El mi-a recomandat World of Warcraft pentru prima oară, și apoi după ce eu am venit în București, am continuat să vorbim, să dezbatem, dar în chat-ul din joc. De-a lungul acestor mulți ani, jocul a fost un liant.
Consolă, PC sau mobile? Daca ar trebui să alegi o singură platformă, care ar fi aceea și de ce?
PC și mobile. PC pentru că pasiunea pentru World of Warcraft nu va muri niciodată și în plus nu am găsit o versiune de WOW pe care s-o joc pe telefonul mobil.
Și mobile pentru casual gaming, on the go. Cred că viitorul va fi mai degrabă mobile, jocurile vor fi stream-uite în cloud, deja din punct de vedere hardware există terminale suficient de puternice, atât de la Samsung cât și de la alți jucători de pe piață, deci se fac pași repezi în această direcție. De exemplu, o parte importantă din ultima lansare Galaxy Note20 a fost dedicată gaming-ului, iar parteneriatul cu Microsoft Xbox a bucurat multă lume. Infrastructura în cloud și accesul democratizat vor fi pași importanți spre acest viitor mobile. Ce lipseșc acum sunt titlurile, sunt și alți fani ai altor jocuri, cum sunt eu cu WOW, care așteaptă versiunea de mobile. Dar vom ajunge acolo destul de repede.
Există diferențe între cum au perceput copiii jocurile video în anii 90-2000 și cum le experimentează în ziua de astăzi. Cum îi i-ai prezenta acest univers copilului tău?
Sunt fan fantasy, am o bibliotecă impresionantă cu cărți ale acestui gen și de aici a venit și pasiunea pentru jocuri video din aceeași categorie. Așa că mai întâi i-aș face cunoștință cu cărțile și apoi l-aș directiona către jocurile video. Dar dacă mă gândesc realist, probabil traseul va fi invers pentru că ne tehnologizăm din ce în ce mai mult. Totuși, aș face tot posibilul să prezint acest univers frumos prin poveste și apoi să descoperim împreună modurile infinite prin care aceasta poate fi spusă.
Pe lângă clasicele jocuri pe PC, console sau telefoane mobie, mai multe platforme încearcă de niște ani să ofere noi moduri de expresie: standalone VR, AR, cloud gaming. Cum vezi viitorul jocurilor video?
Cloud gaming va deveni în viitorul super imediat norma și va fi foarte benefic să aibă acces la jocuri cât mai mulți oameni. Popularitatea acestora va crește și mai mult, mai ales că hardware-ul și resursa pe care o ai nu o să mai conteze atât de mult. Oamenii vor avea în continuare nevoie să se joace pentru că este și un mediu de învățare și unul de relaxare.
Sunt promotorul tehnologiilor noi, de 5 ani de când sunt la Samsung vorbesc de VR și AR. VR este încă o nișă, nu știu cât este loc de creștere în acest moment căci suntem într-un cerc vicios. Pentru jucătorii ca mine, cei care apreciază povestea, VR ar fi o extensie naturală. Totuși, nu am văzut foarte multe companii din gaming care să investească să aducă titluri consacrate în VR. Se întâmplă acest lucru și pentru că momentan este scump să dezvolți în VR același titlu pe care îl dezvolți pentru consolă sau PC. Până nu se va democratiza, nu atât accesul la VR care a devenit accesibil, ci accesul la creearea de conținut nou, lumea nu va îmbrățișa tehnologia.
AR-ul este puțin diferit, aici piedica popularității tehnologiei este creativitatea celor din industrie pentru că sunt atâtea lucruri pe care le poți face. Am văzut ce succes a avut un joc simplu precum Pokemon Go. AR-ul ar prinde mult mai ușor ca VR-ul pentru că nu implică intermediere din partea jucătorului. În combinație cu cloud și 5G, AR-ul poate prinde viață pe partea de mobile. Cu ajutorul unor rețele din ce în ce mai performante și mai ieftine, vei putea descărca foarte repede nu doar o animație, ci o lume complexă 3D. Acesta cred că va fi viitorul jocurilor video.