Interviurile #BGW / Octav Crețu aka ang, Nexus Gaming: “Trebuie să îți dai seama de mic dacă ești foarte bun”

Octav Ang Cretu

Octav „ang” Crețu este unul din cei mai importanți jucători de Esports din România. Un promotor în adevăratul sens al cuvântului, a ajuns sa pună bazele gaming-ului competitiv la noi, să joace și să compună echipe la cel mai profesionist nivel. Este CEO-ul Nexus Gaming, care a câștigat numeroase premii în turneele de Esports naționale și europene. De asemenea, ang este producător și co-fondator Romanian Esports League. Mai mult, face parte din juriul Gaming Video Awards, eveniment ce aplaudă cei mai buni și responsabili creatori de conținut de gaming din România Așa că, având atâta experiență în spate, este omul ideal care să ne răspundă la trivialele curiozități!

Cum a început pasiunea ta pentru jocuri video?

A început de la o vârstă destul de mică, 7-8 ani, când tatăl meu se juca Red Faction. Era multiplayer și, când prindeam liber la calculatorul familiei, mă jucam și eu. Erau servere cu rank, unde puteai să-ți verifici rank-ul de fiecare dată când intrai pe ele. Și, în timp, am observat că ajungeam mereu pe primele 2-3 poziții, dar singura dată când mai scădeam era când se juca taică-miu, așa că l-am rugat frumos să nu se mai joace ca să fac rank 1. 🙂

 

M-a lăsat, s-a uitat cum mă jucam și mi-a spus că-s destul de bun la chestia asta. Apoi, cumva am aflat de Call of Duty 2 și am fost recrutat de o echipă românească, care nu era foarte bună, unde media de vârstă era pe la 40 ani, eu având 10. La primul concurs la care am fost cu echipa asta, mai țin minte și acum că aveam 12 ani, am luat locul 3 și am câștigat 50 de lei. Eram chiar fericit.

Care este jocul tău de suflet, cel care te-a marcat?

Call of Duty 4 Modern Warfare. Chiar acum vreo 6 luni m-am înscris la o cupă de CoD4 pay-to-play doar pentru distracție, dar m-am enervat cam tare că am pierdut. Așa că am început să mă joc mai mult cu comunitatea, care mai are vreo 5.000 de playeri în fiecare noapte. După câteva meciuri de antrenament, am câștigat următoarea ediție, dar am decis apoi că nu mai are sens să mă mai joc în continuare.

 

Cum crezi că ți-au influențat jocurile video dezvoltarea personală? Ce calități sau defecte ai dobândit de pe urma gaming-ului?

Încep cu defectele: sunt mult prea tryhard inclusiv în viața reală, depun efort până la extrem în orice fac; am dobândit o atitudine de troll foarte mare, nu pot să mă abțin, și, evident, un sarcasm foarte bine pus la punct.

Iar calitățile: vorbitul limbilor străine; concentrarea; abilități de mediere; aptitudinile organizatorice, pentru că am fost team leader; munca în echipă, cât și individuală, pentru că au fost momente în care trebuia să fac multe lucruri singur pentru echipă.

Poți descrie în mare procesul de recrutare, de management și de antrenament la care sunt supuși noii debutanți de care te ocupi?

Avem un singur manager de LoL, care mi-a fost adversar ani de zile și, pe principiul „If you can’t beat them, join them”, ni s-a alăturat și mi-a luat mie poziția managerului de LoL, pentru că eu am vrut să joc și la alte echipe să văd cum e.

Nexus nu prea recrutează jucători, Nexus te caută. Știm cam toți jucătorii din țară și potențialul aferent, așa că celor care ne scriu le spunem același lucru.

Ai reușit să-ți transformi cu succes hobby-ul în job, însă mai regăsești acum aceeași plăcere în „meșteșugul” tău pe care o aveai la început? Și dacă nu, de unde o extragi?

La mine e aceeași plăcere, doar că nu mă mai joc. Nu pot să zic neapărat că e un lucru rău, dar cred că e mult mai stresant. Mi-e destul de simplu să mă joc (în general, nu e simplu deloc să te joci profesionist), să fiu manager e puțin mai greu, dar când e scorul 14-14 la CS,  înnebunesc, îmi sare inima, nu pot să stau cu ochii deschiși la meci! Dacă e scorul atât de strâns, închid streamul sau nu mă mai uit la ce se întâmplă pe scenă. Mă uit la public sau la altceva, oricum îmi dau seama din reacțiile lor. De exemplu, echipa de CS e foarte vocală și îmi pot da seama destul de ușor de rezultat.

 

Se poate face carieră din jocuri video în România? Ce sfaturi le dai celor care n-au curajul să își monetizeze pasiunea, printre care sunt și copii?

Față de acum 5 ani, cred că se poate face carieră în România. Avem aproximativ 30-40 de jucători care se autosusțin în prezent, din care 10 sunt acum la noi, iar 25 au fost în trecut la Nexus. 

Trebuie să îți dai seama de mic dacă ești foarte bun, să începi să te antrenezi serios și să nu-ți pierzi timpul. Să nu spamezi 20 de meciuri pe zi, ci mai bine joci 5 în care îți analizezi minusurile și faci demersuri să ți le reglementezi.

Una din organizațiile care pot susține meseria asta este Nexus. Nu sunt sigur de altele. 

Care este alter ego-ul tău? ang, sau Octav Crețu? În care nume te regăsești mai mult și de ce?

Cred că în Octav Crețu mă regăsesc mult mai puțin decât în ang. Inclusiv la întâlniri din afara sferei de gaming toată lumea îmi zice ang. Poate pe viitor voi începe să folosesc mai des numele adevărat, mai ales că de 2 luni m-am lăsat de jucat.

Există vreo tehnologie nouă în gaming pe care o urmărești cu mare interes și aștepți să vezi cum evoluează? Va schimba aceasta modul în care vedem industria?

Jucătorul profesionist nu e atât de interesat de tehnologiile noi cât e bazat pe confort. Știu un jucător pro de League of Legends care încă nu folosește o tastatură mecanică, joc în care poate fi în detrimentul tău să folosești o tastatură pe membrana. Sunt mulți care merg pe ideea de „if it aint broke dont fix it”.

Eu pot să mă adaptez de la un mouse la altul într-o oră sau la tastatură în juma de oră. Vreau doar cât mai mulți Hz, să meargă cât mai smooth jocul și un mouse cât mai ușor.

Ce așteptări ai de la Esports în România pe viitor?

Sunt destul de trist că în țară nu mai investește nimeni, că în afară de noi și Digital Crusade sunt concursuri foarte rare și nu văd pe cineva care să acorde resursele necesare pentru dezvoltarea Esports în România. Ok, poate nu se fac mulți bani din Esports în țară, dar, pentru a rezulta un profit din domeniul ăsta, trebuie să investească cineva pentru a crea o comunitate, niște cifre, un canal de YouTube sau Twitch, să dezvolte relația cu publicul. Pe scurt, să creezi o bază.

Noi asta am făcut. Consider că avem o bază relativ mare, iar Nexus e un nume destul de important, la fel ca Romanian Esports League. Planurile și datele mele arată că o să crească destul de mult aria asta. Am bătut recorduri la CS: GO: 12.000 de oameni să se uite concomitent la un meci, 512 de echipe înscrise la un qualifier român. Pe partea de LoL la fel: în jur de 500 de echipe s-au înscris în primul sezon la fiecare qualifier.

Per total, comunitatea crește, iar conținutul pe care îl oferim, pe lângă faptul că încercăm să-l menținem family-friendly, este de calitate.

Dacă sponsorii și-ar da seama de nivelul competițional la care jucăm Counter Strike (ESEA MD) și cât de mulți urmăritori avem, poate ar investi mai mult în Esports decât în media tradițională.