#InterviurileBGW: Adelina Cojocaru, Amber: “Creativitatea unei designerițe de gaming nu este diferită față de cea a unei scriitoare sau actrițe.”   

Amber, cel mai mare studio de game development independent din România, susține egalitatea de șanse în domeniul industriei dezvoltării de jocuri video, fiind inițiatorul campaniei #HerOwnGame, ce are ca scop să încurajeze fetele să urmeze o carieră în industrie și să atragă atenția asupra preconcepțiilor greșite cu care ele se confruntă.

În cadrul site-ului dedicat campaniei, herowngame.amberstudio.com, cei interesați pot descoperi într-un mod interactiv și distractiv mai multe detalii despre joburile din industria de gaming, printr-o comparație cu joburi stereotip. Astfel, Amber își dorește să evidențieze faptul că abilitățile necesare unui job în dezvoltarea de jocuri video nu diferă cu nimic de skill-urile necesare îndeletnicirilor stereotip.

Continuăm seria de interviuri cu doamne și domnișoare din Amber care ne împărtășesc din experiențele personale cum e să lucrezi în industria de gaming ca femeie, ce skill-uri sunt necesare pentru a clădi o carieră și dacă s-au confruntat cu stereotipuri de-a lungul carierei lor în domeniu. Adelina Cojocaru, Senior Game Designer la Amber, ne povestește cum a transformat pasiunea pentru gaming în carieră.

 

 

Când ai descoperit pasiunea pentru gaming?

Încă de mică mă jucam și am fost pasionată de jocuri. Pot spune că am avut noroc să am acest hobby, pe care am reușit mai târziu să îl fructific.

Cum ai ajuns să activezi într-un studio care dezvoltă jocuri video?  

Eu am făcut facultatea de limbi străine, am studiat japoneza, fără nicio legatură cu gaming-ul. La facultate aveam o prietenă care pe atunci cunoștea pe cineva care era tester la Ubisoft și m-a recomandat ca tester. Așa am intrat în industrie. A fost foarte tare pentru că era o lume nouă, mi-am propus să ajung la zona de development, să fac jocuri, nu doar să le testez. După am devenit level designer, apoi content designer, iar acum sunt lead team designer. Sunt în industria de gaming de aproape 10 ani.

Jobul meu este creativ și presupune să dezvolt lucruri de la zero. Pentru orice element din joc, așa cum sunt personajele, e nevoie de un game designer care să le realizeze, să le creeze abilitățile și să își imagineze orice alte caracteristici ar putea avea. De altfel, pentru economia unui joc e nevoie de un economy game designer, de exemplu, într-un joc ca League of Legends el îți va spune cât costă item-urile sau va stabili ce primește un jucător atunci când atinge un anumit nivel în joc și tot asa. Cam 90% dintr-un joc e făcut de designeri.

 Cum este structurată echipa din care faci parte?

Suntem 7 designeri în echipă, însă trebuie să spun că lucrăm foarte îndeaproape cu departamentul de artă pentru că un designer nu poate pune în pagină ceea ce gândește și de aceea are nevoie de un artist care să îi transpună pe hârtie gândurile. De asemenea, pe lângă artist și designer, avem în echipă programatori, care fac sistemele de mișcare și abilitățile, animatori 3D, dacă este un joc 3D, ei se ocupă de animațiile personajului, cum merge, cum sare. Partea de management este extrem de importantă în realizarea unui joc, altfel echipa aleargă în toate părțile și nu ajungem să ne coordonăm. Eu sunt singura game designeriță din echipă, mai am colege pe alte posturi, însă destul de puține, le pot număra pe degetele de la o mână.

Mai ai timp să te joci? Care este jocul preferat?

Nu cred în ideea că nu mai avem timp. Dacă îți dorești cu adevărat să faci ceva, atunci îți faci timp. Eu încă îmi găsesc timp să mă joc, deși e mai greu acum când lucrez în industrie pentru că am defecte profesionale când vine vorba de calitatea jocurilor, observ mult mai ușor anumite probleme de design și mă deranjează. De ceva vreme mă joc Genshin Impact după ce termin munca.

Au fost momentele în care te-ai simțit dezavantajată că ești femeie în industria asta? Dar avantajată? 

Da, au fost momente în care mi s-au pus la îndoială credibilitatea și respectul. Acum mulți ani, când eram game tester, era concepția că dacă sunt fată nu joc shootere și asta însemna că nu îmi puteam face treaba bine. Pe atunci nu era la fel de cunoscut faptul că și fetele se joacă jocuri care sunt mai dure și că nu e vorba doar de fluturași și curcubee.

Sunt foarte multe femei care nu știu că exită oportunități pentru ele în industria de gaming, însă se fac eforturi în acest sens. De aceea, Amber a lansat în luna femeii campania #HerOwnGame cu scopul de a crea awareness cu privire la oportunitățile pe care femeile le pot avea în industrie, pe lângă asta, campania își propune să ajungă și la părinții acestora care sunt cei care le încurajează spre o carieră sau alta. Încercăm să arătăm că skill-urile necesare pentru joburi stereotip, cum ar fi profesoară sau secretară, sunt asemănătoare cu abilitățile pentru joburi din gaming. Creativitatea unui designerițe de gaming nu este diferită față de cea a unei scriitoare sau actrițe.

Ce skill-uri sunt esențiale pentru a putea avea o carieră în domeniu?

Consider că skill-urile necesare pentru a lucra în gaming sunt aceleși cu cele pentru orice alt domeniu, însă este nevoie de puțin curaj pentru fetele care își doresc să aplice pentru o poziție de tester, designer, programator sau artist.

Eu am început ca tester și mi se pare cea mai bună și viabilă soluție de a ajunge în departamentul de producție pentru că aici ai șansa să înveți foarte multe lucruri pe care nu le poți accesa în alt mod. Eu am avut noroc că mi s-au ivit oportunități, am început ca tester, am continuat ca level design, am lucrat apoi la un racing game la crearea unui NFS și apoi am venit la Amber în departamentul de jocuri pentru mobile.

Care sunt atuurile pe care o femeie le poate aduce în această industrie?

În anumite cazuri, cred că femeile pot să vină cu un punct de vedere diferit față de cel al unui bărbat, ceea ce aduce plus-valoare industriei. Ca să dau un exemplu din experiența mea, în departementul nostru de design avem o colegă cu care am lucrat în ultima perioadă, care vine din zona de web development și a reușit să pună pe masă idei și concepte impresionante, la care nu ne-am așteptat. Nu vreau să spun că un bărbat nu ar fi putut să vină cu ideile astea, însă în momentul respectiv aveam nevoie de cineva care să vină cu un feedback pertinent, iar ea a venit cu cel mai valoros input și datorită ei am putut să mergem mai departe cu proiectul.

Care este jocul la care ți-a plăcut cel mai mult să lucrezi?  

Unul dintre ele este Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands pentru care am făcut baze militare, pe atunci eram junior level designer. Trebuie să recunosc că nu am văzut cum arată o bază militară niciodată în viața mea, dar atunci au intrat în joc imaginația și research-ul.