Liviu Băluță, Philips: “A avea o misiune în care să crezi e un soi de motivație pe care o poți simți încă de mic”

Interviurile #BGW / Liviu Băluță, Philips: “A avea o misiune în care să crezi e un soi de motivație pe care o poți simți încă de mic”

Astăzi stăm de vorbă cu Liviu Băluță, Business Marketing Manager la Philips Romania, despre pasiunea pentru jocurile video. Liviu a coordonat multiple campanii în care a integrat în mod natural device-urile Philips în universul de gaming. Cel mai recent exemplu este barbershop-ul Philips OneBlade din backstage-ul Bucharest Gaming Week 2019, unde jucătorii de e-sports și creatorii de conținut se aranjau înainte de a urca pe scenă.

Liviu Baluta Philips final scaled

Cum ai descoperit jocurile video? Ai avut un moment revelator cand ai început să te joci?

Am descoperit jocurile video chiar în primii ani din școala generală, atunci când un vecin a venit la mine cu un joc SEGA, pe care îl primise de Crăciun. M-a fascinat încă din momentul în care am pus mâna pe gamepad și am văzut că pot controla personajele și acțiunea folosind logica mea, propriul meu raționament din perioada respectivă. Aceasta este povestea prin care SEGA a devenit următorul meu cadou de Crăciu 😊

Care a fost jocul video care te-a marcat și de ce?

Primul joc video care m-a marcat a fost Super Mario World. Mă confruntam cu o întreagă aventură, plină de obstacole și pericole care deveneau din ce în ce mai grele, experimentând o lume nouă, o realitate utopică în care scopul final era să salvez prințesa! A avea un obiectiv final pentru care să te lupți, o misiune în care să crezi, e un soi de motivație pe care iată, o poți simți încă de mic. De asemenea, Mario a fost primul joc video pe care l-am văzut pe ecranul televizorului.

 

Cum au contribuit jocurile video în dezvoltarea ta?

Cu siguranță au avut un impact pozitiv în dezvoltarea imaginației și a creativității, preponderent în anii de școală și de adolescență. Drept urmare, eu lucrez acum într-o industrie creativă! Pe măsură ce am înaintat în vârstă, au avut o contribuție și în viața mea socială, oferindu-mi contextul de a cunoaște oameni noi, de a lega prietenii cu oameni alături de care am dezvoltat și am împărtășit pasiuni comune, nu doar din zona de gaming. Nu în ultimul rând, e important să menționez și spiritul competitiv pe care jocurile mi l-au hrănit și care a contribuit într-o anumită măsură și la performanța mea școlară și sportivă.

Internet café-urile au făcut parte din formarea noastră, pentru mulți dintre noi fiind a două casă. Îți aduci aminte de un “headshot” care a făcut carieră? Ai amintiri frumoase din acele timpuri?

Counter-Strike-ul a fost al doilea joc pe care l-aș pune pe lista celor care m-au marcat, pentru că am început să îl joc atât în săli de jocuri, cât și acasă după ce broadband-ul a ajuns și la noi în zonă și ne-a oferit acces și conexiune la Internet. Totul se întâmpla undeva în jurul vârstei de 14-15 ani. La început, când am descoperit jocul, îmi direcționam mare parte din resurse în ore la internet cafe-uri, unde mă întâlneam cu prietenii. Au fost ani de zile în care ne-a legat acest joc, în care ne-am făcut prieteni noi și am investit timp și energie în tot ce însemna pentru noi acest tip de distracție și competiție.

bgtour
sursa: SP Gaming

Acum timpul nostru este foarte limitat, nu ne mai putem bucura de jocuri atât de multe ore așa cum o făceam pe vremuri. Când găsești timp să te joci?

Da, într-adevăr e foarte greu să mai găsesc timp pentru jocuri, s-au schimbat prioritățile 😊 În general, încerc să îmi fac timp în week-end-uri cu prietenii, atunci când ne întâlnim pentru competiții live, fiind totodată o ocazie să ne vedem și să mai povestim diverse. În general, cred că e important să reușești să lași loc pasiunilor tale!

Cu cine te jucai când erai mic? Au rezistat prieteniile din gaming până astăzi? Cu cine te joci acum?

Când eram mic, mă jucam cu vecini care erau aproximativ de vârsta mea, colegi de școală sau prieteni de familie. Cu unii dintre ei încă am rămas prieten bun și astăzi. Într-adevăr, așa cum e firesc, unele prietenii au rezistat, altele nu. În schimb, felul în care evoluează viața pentru fiecare depinde de multe alte contexte și alegeri, nu doar de pasiunea noastră comună pentru gaming. Acum mă joc atât cu cei alături de care am început această pasiune inițial, cât și cu oameni noi, pe care i-am cunoscut doar online în diverse jocuri sau competiții.

Consola, PC sau mobile? Daca ar trebui să alegi o singură platformă, care ar fi aceea și de ce?

La început a fost consola (SEGA sau device-uri similare casetelor), apoi a urmat PC-ul pentru că tehnologia a accelerat rapid și a devenit trendul principal în adolescență și de câțiva ani am trecut la consolă. Aș alege consola pentru calitatea video și performanța pe care o livrează la nivel de inovație tech, jocuri etc. dar și pentru experiența de joc.

https://www.youtube.com/watch?v=Cj6AUuRs1A4

 

Există diferențe între cum au perceput copiii jocurile video în anii 90-2000 și cum le experimentează în ziua de astăzi. Cum îi vei / i-ai prezenta / prezentat acest univers copilului tău?

Cred că există diferențe de percepție care vin din diversitatea și complexitatea jocurilor de acum vs. cele din copilărie. În orice caz, dat fiind ritmul în care se dezvoltă industria de gaming, precum și cea audio-video, cred că va fi mult mai ușoară înțelegerea fenomenului de gaming de către copii, cu sprijinul și implicarea părinților. Desigur, există multe argumente pro și contra legate de felul în care experimentează copiii jocurile. Eu cred că sunt câteva aspecte relevante de care ar trebui să ținem cont atunci când discutăm despre universul de gaming în viața unui copil. Felul în care părinții reușesc să înțeleagă fenomenul și să îl explice clar, cu argumente solide, să cântărească ce e mai bine sau mai puțin bine în procesul de dezvoltare al copiilor, în expunerea lor este unul dintre aceste aspecte. Personal, i-aș prezenta treptat acest univers copilului meu, așa cum l-am experimentat și eu. Fiind mult mai complex vs. cum era atunci când eram eu copil, cred că e important ca pe măsura ce crește și se dezvoltă să înțeleagă ce e bine și ce e mai puțin bine, să înțeleagă că există limite și că moderația este importantă. De asemenea, reacțiile și comportamentul copilului cred că sunt în egală măsură importante pentru a putea comunica clar și transparent în permanență.

Pe lângă clasicele jocuri pe PC, console sau telefoane mobile, mai multe platforme încearcă de niște ani să ofere noi moduri de expresie: standalone VR, AR, cloud gaming. Cum vezi viitorul jocurilor video?

Văd deja că există un trend destul de puternic în ceea ce privește diversificarea și simplificarea accesului la jocuri – din ce în ce mai multe platforme de cloud accesibile de pe mai multe device-uri, fără prea mult hardware și bătaie de cap. AR-ul și VR-ul încă le văd ca pe o nișă, cel putin la noi în țară, dar și aici există un potențial uriaș pentru că am observat că marii producători acordă atenție crescută nu doar jocurilor VR/AR only, ci și dezvoltării variantelor clasice în aceste moduri. Ce am mai observat ca tendință, și sunt convins că o să ia și mai multă amploare, este readucerea în prim plan a unor jocuri consacrate, a unor titluri foarte cunoscute din trecut pe care le readuc la viață în forme noi, pe diverse platforme cu ajutorul noilor tehnologii din piață. Tehnologia nu are limite, abia aștept viitorul!